2013/05/20

Administratīvais resurss - priekšvēlēšanu kampaņas līdzeklis


Lai varētu aplūkot un izvērtēt administratīvo resursu lomu priekšvēlēšanu kampaņās, vispirms nepieciešams definēt, ko ar šo jēdzienu saprot. „Sabiedrības par atklātību – Delna pētnieki vienojās, ka administratīvo resursu izmantošanu var saprast kā sabiedrības dāvātās uzticības, varas un autoritātes izmantošanu, pārkāpjot publiska amata normas, lai gūtu papildu priekšrocības, nodrošinot savas personas vai politiskās partijas atkārtotas ievēlēšanas iespējas.”[1] Vai otra definīcija - „(..) administratīvos resursus lieto personas, kuras veic valsts vai pašvaldības varas funkcijas vai izmanto viņām piešķirto administratīvo vai izpildvaru. (..)Administratīvo resursu izmantošanai vēlēšanās ir mērķis ietekmēt vēlētāju izvēli.”[2]
Kā redzams no divām definīcijām, administratīvais resurss ir viens no priekšvēlēšanu kampaņas līdzekļiem, kurš var tikt pielietots no pie varas esošu politisko aktieru puses. Lai izprastu administratīvo resursu mehānisma iespējas, piedāvāju apskatīt tā veidus. Transparency International (IT) „Krievijas nodaļa izšķīra piecus galvenos administratīvo resursu veidus:
·         regulējošo resursu izmantošana – tiek izmantotas dažādas lēmumu un likumu pieņemšanas instances un iestādes, lai īstenotu noteiktas politiskās intereses, piemēram, nosakot sarežģītu partijas sarakstu reģistrācijas kārtību, sev labvēlīgu partiju finansēšanas kārtību, iespaidojot vēlēšanas komisijas, lai tās nereģistrētu kādas partijas sarakstu, u.c.;
·         institucionālo resursu izmantošana – tiek izmantoti materiālie un cilvēkresursi, kas piederīgi noteiktam politiskajam amatam vai institūcijai;
·         budžeta resursu izmantošana – priekšvēlēšanu kampaņā pie varas esošo politisko spēku labā tiek tērēti valsts vai pašvaldības budžeta līdzekļi, piemēram, tieši pērkot vēlētāju balsis, pēkšņi paaugstinot noteiktus pabalstus vai arī īsi pirms vēlēšanām uzsākot iepriekš neplānotus apjomīgus celtniecības projektus;
·         mediju resursu izmantošana – pie varas esošo politisko spēku labā, piemēram, vai nu tiek ievietota politiskā reklāma valsts/ pašvaldības kontrolētajos medijos, vai arī pastāv mērķtiecīga tiekšanās pēc pozitīvas publicitātes privātajos medijos, izmantojot kādu no iepriekšminētajiem resursiem;
·         piespiedu resursu izmantošana – dažādas valsts iestādes (policija, nodokļu inspekcija u.c.) tiek izmantotas, lai traucētu, iebiedētu, izdarītu spiedienu un pat likvidētu politiskos oponentus. Pie piespiedu resursu izmantošanas var pieskaitīt arī visus tos gadījumus, kad pie varas esošā partija vai politiķis rada baiļu atmosfēru, lai vairotu savas izredzes”[3].
Kā redzams, iespējas ir visai plašas. Tas, cik lielā mērā administratīvais resurss var tikt pielietotas, ir atkarīgs no daudziem faktoriem – politiskā aktiera pieejamības šiem resursiem, morāliem un ētiskiem principiem, sabiedrības, NVO un tml. uzraudzības, kontroles, iespējamajiem soda mēriem par šādu rīcību utt. Jebkurā gadījumā šis resurss ir pieejams tikai pie varas esošajiem, līdz ar to jauniem politiskajiem aktieriem tiek būtiski apgrūtinātas iespējas tikt ievēlētam. „(..) kurss uz vertikālo varas nostiprināšanu objektīvi ved uz to, ka aizvien nozīmīgāku lomu vēlēšanu kampaņās spēlē administratīvie resursi. Vairums reģionu vadītāju vietējo administrāciju vadītāji beidzoties pilnvaru termiņam ir iemācījušies viegli un neuzkrītoši nodrošināt varas „pārākumu”. (..)Šāda sapratne par politisko stabilitāti noved pie administratīvo resursu lomas absolutizācijas, tiekšanos, pirmām kārtām, ar to palīdzību vienkāršiem un saprotamiem līdzekļiem risināt varas iegūšanas un noturēšanas jautājumu.”[4] Tas nozīmē, ka ir negodīgi spēles noteikumi. Vēl jo vairāk, „negodīgu paņēmienu izmantošanu priekšvēlēšanu cīņās var uzskatīt par korumpētu praksi, ja korupciju definē kā rīcību, kas novirzās no amatpersonas publiskās lomas formālajiem pienākumiem privātu (personīgu, ģimenes, privātās kliķes) finanšu vai statusa ieguvumu dēļ.”[5]
Tāpat jāatzīmē, lai arī administratīvais resurss, kuru politiskajam aktierim tiešā vai pastarpinātā veidā ir sniegusi tauta, ir nozīmīgs priekšvēlēšanu kampaņas līdzeklis (pie nosacījuma, ja to prot efektīvi un pārdomāti izmantot), „administratīvo resursu izmantošanai ir negatīva ietekme uz demokrātijas attīstību politiskajā sistēmā, jo tiek kropļota konkurence starp politiķiem, tādejādi izjaucot politiskā „tirgus” līdzsvaru un veicinot valsts „sagrābšanu” no iekšienes.”[6]

Pilns pētījums "Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās" pieejams šeit.



[1] Kalniņš, V. (Galv.red.) (2005) Korupcijas °C. Pārskats par korupciju un pretkorupcijas politiku Latvijā. 2005. gada pirmais pusgads, 34.lpp. http://www.politika.lv/index.php?id=4382, Pēdējo reizi skat. 03.05.2006.
[2] Kalniņš, V. (Galv.red.) (2005) Korupcijas °C. Pārskats par korupciju un pretkorupcijas politiku Latvijā. 2005. gada pirmais pusgads, 34.lpp. http://www.politika.lv/index.php?id=4382, Pēdējo reizi skat. 03.05.2006.
[3] Kalniņš, V. (Galv.red.) (2005) Korupcijas °C. Pārskats par korupciju un pretkorupcijas politiku Latvijā. 2005. gada pirmais pusgads, 35.lpp. http://www.politika.lv/index.php?id=4382, Pēdējo reizi skat. 03.05.2006.
[4] Грознецкий И., (2001). Избирательные технологии: пределы и возможности. Ред. Устименко С.В., Избирательные технологии и избирательное искусство – М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 96-97.с.
[5] Kalniņš, V. (Galv.red.) (2005) Korupcijas °C. Pārskats par korupciju un pretkorupcijas politiku Latvijā. 2005. gada pirmais pusgads, 33.lpp. http://www.politika.lv/index.php?id=4382, Pēdējo reizi skat. 03.05.2006.
[6] Kalniņš, V. (Galv.red.) (2005) Korupcijas °C. Pārskats par korupciju un pretkorupcijas politiku Latvijā. 2005. gada pirmais pusgads, 33.lpp. http://www.politika.lv/index.php?id=4382, Pēdējo reizi skat. 03.05.2006.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru