2013/05/23

Starppersonu komunikācija, tās loma priekšvēlēšanu kampaņā


Par starppersonu komunikāciju veidiem varētu uzskatīt faktiski visus komunikāciju veidus, kas saistīti ar potenciālā vēlētāja tiešā kontakta ceļā veiktu aģitēšanu, pārliecināšanu par labu konkrētajam politiskajam aktierim – organizētas vai neorganizētas tikšanās ar cilvēkiem, dažādu masu pasākumu organizēšana (piketi, mītiņi, koncerti un tml.) un tamlīdzīgas aktivitātes. Rakstā kā uzskatāmi piemēri tiek aplūkoti atsevišķi gadījumi, kuros tika pielietota šī komunikācijas forma, kā arī atspoguļotas 2006.gada pavasarī diplomdarba izstrādes ietvaros partiju pārstāvju sniegtās atbildes.
Izdalot konkrētus piemērus varētu runāt par tiešu politisko partiju politiķu un to pārstāvju (jeb atbalstītāju, operatīvo grupu) īstenotu starppersonu komunikāciju ceļā īstenotu aģitēšanu. Piemēram, TB/LNNK 8. Saeimas deputāts Juris Dobelis, asi cīnoties par nacionālajiem jautājumiem. Dažkārt tas liekas nedaudz pārspīlēti, sakāpināti, bet vēlētājiem acīm redzot joprojām patīk, ja jau ievēl. Vai arī politisko organizāciju apvienības "Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā" (turpmāk tiks lietots saīsinājums PCTVL) spilgta personība Jakovs Pliners, 8. Saeimas deputāts, Saeimas frakcijas priekšsēdētājs. Tēla pamatā, atbilstoši partijas nosaukumam un programmai, ir cīņa par cilvēktiesībām, īpaši krievvalodīgo. Piekopjot nedaudz radikālas izpausmes metodes (tai skaitā piketi, mītiņi, un tml.), publiskajos pasākumos dažkārt piesaistot atbalsta grupas, pārliecinoši spēj sev pievērst plašsaziņas līdzekļu un sabiedrības uzmanību. Elektorāta atbalsts nodrošināts.
Jāatzīmē, ka minētās partijas un to politiķi nereti izceļas uz pārējo fona tieši ar savu spēju, piekopjot nedaudz radikālas izpausmes formas, tieši komunicējot ar vēlētājiem. Protams, tā kā šādā komunikācijā tiek aptverta šaura elektorāta daļa, tiek piesaistīti plašsaziņas līdzekļi. Tieši dažādie masu pasākumi nereti ir labs ziņu veidošanas avots, līdz ar to, pārdomāti un profesionāli izmantojot tiešo komunikāciju, tā tiek atspoguļota plašsaziņas līdzekļos. Šādu risinājumu bieži izmantoja PCTVL un, jāatzīst, visai veiksmīgi. Par vienu no veiksmes faktoriem nepieciešams izcelt problēmu, kuru politiskais aktieris šādā veidā cenšas aktualizēt. Lieki piebilst, ka problēmu definēšana šādos gadījumos lielā mērā balstās uz sabiedriskajā domā plašāk izplatītākajām jūtīgām tēmām, tādējādi cenšoties aptvert pēc iespējas lielākas interešu grupas, respektīvi, lielāku elektorāta daļu. Skatoties ilgtermiņā, tiešie kontakti nodrošina lielāku sabiedrības iesaistīšanos, uzticēšanos un lojalitāti partijai, kas ir ļoti būtiski.
Kā piemēru veiksmīgai interešu grupu interešu apzināšanai un operatīvai reaģēšanai uz viņu problēmu risināšanu varētu minēt siltumtarifu pieaugumu. Cēsu TB/LNNK grupas pārstāvis Andris Jakovļevs, reaģējot uz dramatisko siltumtarifu pieauguma plānu 2005.gada augustā, pie pilsētas domes noorganizēja piketu, tādejādi gūstot sabiedrības novērtējumu un atzinību. Jāatzīmē, ka to problēmu aktualizēšana, kuras iedzīvotāju vairums izjūt tiešā veidā uz saviem ikmēneša izdevumiem, ir ļoti veiksmīgi.
Savukārt Jūrmalas domes deputāts Ilmārs Ančāns partijas „Mūsu zeme” priekšsēdētājs pēc tā saucamās „Jūrmalgeitas” lietas nonākšanas atklātībā uzsāka aktīvu sabiedrības informēšanas kampaņu Latvijas pilsētās. Problēma – politiskās elites korumpētība un partiju ciešā saistība, sadarbība - , kas arī uzskatāma par vienu no sabiedrības apziņā aktuālu problēmu, atklājot apstākli, kā politiskā elite manipulē ar vēlētājiem un, neskatoties uz partejisko piederību, iesaistās neētiskās, amorālās un prettiesiskās darbībās.
Operatīvo grupu lomu pārbaudīja TB/LNNK rīkojot kampaņu „No mājas uz māju” dažos Rīgas mikrorajonos pirms 2004.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanām. Kā atzina viens no kampaņas organizētājiem un iniciatoriem Ritvars Eglājs, kurš pieredzi guva praktiski piedaloties līdzīgā pasākumā kādā Lielbritānijas mazpilsētā, vēlēšanu rezultāti uzskatāmi parādīja, ka tajos mikrorajonos, kuros notika šī kampaņa, elektorāta atbalsts ņemot vērā iecirkņu rezultātus, bija augstāks. Līdz ar to, no vienas puses, efektivitāte tika pierādīta. Turpretim, ņemot vērā minēto pieredzi, TB/LNNK Cēsu nodaļa G.Lazdiņa un Andra Jakovļeva vadībā īstenoja līdzīgu kampaņu Cēsīs, kurai par konsultantu tika pieaicināts minētais R.Eglājs. Diemžēl šeit tas savu efektivitāti neapliecināja. Tā bija nebūtiska. Kā drīz vien nācās atzīt, tas lielā mērā bija saistīts ar aģitatoru darba motivāciju, jo Rīgā tie bija pārliecināti TB/LNNK atbalstītāji, turpretim Cēsīs tika pieaicināti Vidzemes augstskolas studenti. Līdz ar to nākas secināt, ka starppersonu komunikācijā liela lomu ir izpildītāju motivācijai un, galvenais, pārliecībai.
Jāatzīmē viens praktiskā pieredzē gūts ieteikums rīkojot šāda veida aģitēšanas kampaņas. „Grupas jāsadala pa pāriem. Brīvprātīgajiem, kontaktējoties ar nepazīstamiem cilvēkiem, tas palīdz pārvarēt kautrību un reizē nodrošina zināmu kontroli. (..)Labu iespaidu uz vēlētājiem atstāj savstarpēji papildinoši pāri – cilvēks gados un jauns, puisis un meitene un tml.”[1]
Lai varētu izprast starppersonu komunikācijas iespējas un lomu priekšvēlēšanu kampaņā, tiek piedāvāts vēl viens piemērs. Situāciju, kad piedalās operatīvās grupas pārstāvji tikšanās reizēs ar iedzīvotājiem, nācās novērot 2005.gada Cēsu un Raiskuma pašvaldību vēlēšanās. Uz tikšanos bija atnākuši virkne konkurējošo sarakstu atbalstītāji, daļa no tiem bija pat aktīvi iesaistījušies priekšvēlēšanu kampaņā. Piemēram, Cēsīs „Tautas partijas” pārstāvji, kuri sarunas gaitu centās ievirzīt sev vēlamajā gultnē, ar savu verbālo un neverbālo aktivitāti radīja daļā klātesošo apziņu, ka tā ir politiski visspējīgākā un, līdz ar to, visatbalstītākā partija. Viņi vēlēšanās uzvarēja. Līdzīgi notika arī Raiskumā, kur papildus sava saraksta atklātai atbalstīšanai bija vērojams arī nolūks iegūt papildus informāciju par saviem konkurentiem un centieni provocēt. Jāņem vērā arī apstāklis, ka minētajos piemēros tie bija amatieri. No tā var izsecināt, ka „operatīvās grupas pārstāvjiem kā atbalstam jāpiedalās kandidātu tikšanās reizēs ar vēlētājiem. Bieži vien viņiem izdodas ievirzīt sarunu nepieciešamajā gultnē un neitralizēt provokācijas”[2]
Turpinājumā tiek aplūkoti partiju pārstāvju viedokļi, komentāri par starppersonu komunikāciju. Aptaujātie respondenti uz jautājumu „Kā Jūs vērtējat tiešās jeb starppersonu vēlētāju uzrunāšanas formas nozīmību priekšvēlēšanu kampaņā? (Piemēram, kampaņas „No mājas uz māju”, „nejaušas” tikšanās ar vēlētājiem sabiedriskās vietās, piedalīšanās un/ vai organizēšana masu/ interešu grupu pasākumus utt.)”, izsaka diezgan pozitīvu vērtējumu. Indriķis Putniņš (ZZS): „Nereti ir pierādījies, ka tieši “aci pret aci” tiekoties ar vēlētāju tiek panākts vislielākais efekts. Cita lieta – tas ir ļoti darbietilpīgs un, galvenais, laikietilpīgs process, kas liek meklēt citus variantus kā pievilināt elektorātu. Arī LPP pārstāvis norāda šo problēmu. Savukārt Gints Lazdiņš („A.W.Olsen&Partners”, TB/LNNK) starppersonu vēlētāju uzrunāšanas formas nozīmību priekšvēlēšanu kampaņā vērtē drīzāk negatīvi, jo „cilvēki ir pārāk mazaktīvi un šādas tikšanās apmeklē mazs iedzīvotāju skaits”.
Redzams, ka partiju pārstāvji šo pieeju vērtē diezgan pozitīvi, lai arī norāda tās trūkumus. Jāatzīmē Bruno Treimaņa (LZS) viedoklis, ka, „ja partijai ir izvērsta struktūra, tas ir visefektīvākais līdzeklis”. Šeit nonākam pie partijas organizatoriskajiem resursiem – partiju biedriem, atbalstītājiem un viņu publiskajiem pārstāvjiem. Šeit ir jautājums par to, cik izvērstas ir partiju struktūras (nodaļas), cik daudz iesaistīti cilvēki un kāds ir cilvēkresurs attiecībā uz spējām klātienē pārliecināt un sev vēlamajā gultnē ietekmēt elektorāta domu. Protams, praksē daudzu apsvērumu dēļ grūti vai pat neiespējami klātienē katram potenciālajam vēlētājam noformēt viedokli sev nepieciešamajā gultnē, tādēļ arī šai metodei nereti tiek atvēlēta sekundāra loma, pielietota kombinējot ar citām, nereti piesaistot plašsaziņas līdzekļus (piemēram, pasākuma atspoguļošana plašsaziņas līdzekļu ziņu, interviju sadaļās).
Uz jautājumu „Vai Jūs izmantojat tiešās jeb starppersonu vēlētāju uzrunāšanas formas?” visi atbild apstiprinoši, jo tā esot iespēja uzrunāt un pārliecināt neizlēmīgos. Dmitrijs Mironovs („Visu Latvijai!”) norāda, ka tā ir viņu pamat metode. Tomēr Indriķis Putniņš (ZZS) atzīmē, ka „tikai un vienīgi ar šādiem paņēmieniem mūsdienās gūt labus panākumus kampaņā nav iespējams. Jo plašāks ir vēlētāju loks un vēlēšanu nozīme, jo lielāka loma ir masu medijiem”.
Partiju pārstāvjiem atbildot uz jautājumu, „Vai Jūsuprāt, tiešajam jeb starppersonu vēlētāju uzrunas formu pielietojumam ir tendence pieaugt?”, partiju pārstāvji atbild neviennozīmīgi. Viesturs Silenieks (LZP) un Bruno Treimanis (LZS) atbild apstiprinoši. Pirmais viedokli argumentē ar apstākli, ka „partiju vadība saprot atdevi un efektivitāti”, savukārt otrs norāda, ka „publiskā reklāma ir sevi diskreditējusi”. Daļēji piekrīt Juris Kokins (LPP), uzskatot, ka „cilvēki kļūst aizvien aizņemtāki”, un Gints Lazdiņš („A.W.Olsen&Partners”, TB/LNNK), jo tradicionālā reklāma tomēr nespējot sasniegt visus un tagad jau notiekot cīņa par katru vēlētāju balsi. Līdzīgās domās ir arī Dmitrijs Mironovs („Visu Latvijai!”), norādot, ka „daudzas partijas ir ļoti nošķirtas no reģioniem, bet ir zināma tendence pieaugt šādai uzrunas formai”. Turpretim Indriķis Putniņš (ZZS) ir pretējās domās, jo „aizvien vairāk dominē masu mediju, tāpat arī vides reklāmu loma vēlēšanu kampaņās. Ideāli jau būtu, ja pieaugtu tiešās uzrunas formas, taču arī mūsdienu vēlēšanu kampaņas iet līdzi tehnoloģiju attīstībai”.

Pilns pētījums "Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās" pieejams šeit.



[1] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 183 с
[2] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 185 с

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru