Priekšvēlēšanu kampaņas viena no
izpausmes formām ir politiskās komunikācijas process. Priekšvēlēšanu kampaņa
sastāv no organizētas komunikācijas, kas sevī ietver viena vai vairāku
politisko spēku mēģinājumus ietekmēt politisko lēmumu pieņemšanas procesus,
mainot sabiedrības viedokli. Politiskie aktieri veido kampaņas, lai iegūtu
sabiedrības atbalstu, kas palīdzētu tiem īstenot savus politiskos mērķus.[1]
Paša politiskā komunikācijas procesa
būtība ir jautājumā kā visefektīvāk aptvert un ietekmēt (formēt) sabiedrības
viedokli sev vēlamajā virzienā. Līdz ar to tiek meklēti gan pasniegšanas
kanāli, gan sūtāmā informācija – ziņojums. Tieši tāpēc nereti tiek veiktas
dažādas sabiedriskās domas aptaujas un tērēti lieli līdzekļi gan ziņojuma iesaiņošanai – reklāmai, gan
pasniegšanas kanāliem.
„Politiskā reklāma ir kļuvusi par
neapstrīdamu atribūtu politiskajai cīņai vēlēšanu kampaņas laikā. Tā ir
leģitīma gan politiskajā praksē, gan arī sabiedriskajā domā kā savdabīgs
mūsdienu demokrātijas institūts.”[2]
Masu mēdiji caur ziņu reportāžām un reklāmām izplata kampaņu vēstījumus
vēlētājiem. Ziņu reportāžas kampaņu rīkotājiem ir īpaši svarīgas, jo tās ir par
brīvu, lai gan var popularizēt kādu konkrētu kandidātu, kā arī vēlētājiem tās
šķiet objektīvas, taču politisko reklāmu galvenais mērķis ir panākt
atpazīstamību un popularizēt kandidātu, cildinot tā labākās īpašības. Reklāmu
mērķis var būt arī negatīvs – izplatīt negatīvu informāciju par pretiniekiem.[3]
Komunikācijas procesā ir jāņem vērā
arī būtiskākie blakus apstākļi, piemēram, „daudzās ekonomiskās, socioloģiskās,
psiholoģiskās un vēsturiskās īpatnības ir izšķirošas vai refleksīvas formas un
kombinācijas vēlēšanu procesam.”[4] To
nozīme un ietekme katrā konkrētajā situācijā un vietā var variēt no nebūtiskas
līdz būtiskai. Tieši tāpēc jau priekšizpētes posmā nepieciešams tās apzināt.
Lai komunikācija notiktu veiksmīgi,
nepieciešams noskaidrot kādi komunikāciju kanāli (avīzes, radio, TV, internets
un tml.) ir vispieejamākie ziņojumu nogādāšanai potenciālajam
elektorātam un kuri vieš lielāku uzticību sniegtajai informācijai. To var
ietekmēt un noteikt daudz dažādu gan mikro, gan makro līmeņa faktoru, līdz ar
to ir būtiska konkrētās sabiedrības izpēte. „Paziņojumam ir tikai tā jēga, ko
tam piešķir cilvēki.”[5]
Jāņem vērā arī daudzās iespējas, kuras
tiešā veidā (parasti) politiskais aktieris nespēj kontrolēt. „Plašsaziņas
līdzekļu sabiedrībai pasniegtās informācijas saturs var neatbilst konkrētā
politiskā aktiera interesēm. Sniegtā ziņa var tikt interpretēta vai pasniegta
uz nevēlama fona. Tāpat ir iespējams, ka tā vispār nenonāks (vai nonāks
nepietiekošā apmērā gan kvalitatīvi, gan kvantitatīvi) līdz sabiedrībai. Līdz
ar to, ka pastāv daudz un dažādu faktoru, kas var ietekmēt informācijas
pasniegšanu, vislabākais risinājums ir to darīt pašiem. Lielākā daļa partiju
priekšvēlēšanu kampaņās vairāk paļaujas uz saviem organizatoriskajiem
resursiem: kandidātiem, personālu, biedru iesaistīšanu, konsultantiem, kā arī
uz saviem medijiem.”[6]
Praksē tas izpaužas ar dažādu drukātu materiālu palīdzību, tiešām uzrunām un
tml.
Kā redzams, tad komunikācijas process
ir gana daudzšķautņains, sevī ietver gan labāko komunikāciju kanālu meklējumus,
gan ziņojuma
sniegšanu, gan tā izvērtējumu. Tāpat ir diezgan daudz un dažādu komunikācijas
kanālu. Galvenokārt tie tiek iedalīti divos blokos – plašsaziņas līdzekļi un
starppersonu komunikācija. Starppersonu komunikācijas kanāliem tiek izdalīti
sekojoši veidi: 1. tikšanās speciāli organizētā pasākumā (mītiņi, sanāksmes, un
tml.); 2)tikšanās darba vietās; 3. tikšanās dzīves vietās; 4. tikšanās interešu
vietās un 5. ”nejaušas” tikšanās negaidītās vietās.[7]
Tas, kādu kanālu izvēlēsies ziņojuma
sūtītājs, lielā mērā ir atkarīgs no tā, cik plaša auditorija ir jāaptver. Parasti
priekšroka tiek dota plašsaziņas līdzekļiem. Tomēr, ja ir nepieciešams radīt
maksimālu atgriezenisko saiti un finansiālie resursi ir ierobežoti, izvēle
sliecas uz starppersonu komunikāciju. Jebkura pasākuma mērķis ir pēc iespējas
efektīvākā veidā sasniegt vēlamo rezultātu. Šeit parādās izvēle starp divu
veidu rādītājiem – kvantitatīvo (plašsaziņas līdzekļi) un kvalitatīvo (starppersonu
komunikācija), lai arī tas nav pilnīgi viennozīmīgi.
Praksē faktiski neiespējama situācija,
kad visi resursi ir neierobežoti. Tas liek meklēt labākos risinājumus un
koncentrēt esošos spēkus uz reāli iespējamiem kanāliem. Situācijā, kad pastāv
normatīvajos aktos
noteikts priekšvēlēšanu kampaņu finansiālo izdevumu ierobežojums, tiek meklēti
finansiāli lēti, bet efektīvi risinājumi. Tas veicina gan tiešo kontaktu lomas
pieaugumu, gan interneta un citu lētāku risinājumu izmantošanu.
Pilns pētījums "Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās" pieejams šeit.
[1] Schmitt-Beck, R. M.Farrell, D.
(ed.) (2002) Do political campaigns
matter? Roubledge, London 3.p
[2] Кирпичев И., (2001). Средства массовой
коммуникации – «массированная атака» на избирателя. Ред. Устименко С.В., Избирательные технологии и избирательное искусство – М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 171.с
[3]Janda K., Berry J., Goldman J.(1999). The Challenge of Democracy: Government in America , 293-294.p.
[4] Trent, Judith S., Friedenberg, Robert V. (1996). Political campaign communication: principles and practices – 4th
ed., Praeger Publishers, 14.p.
[5] Katlips S.M., Senters A.H., Brums G.M. (2002).
Sabiedriskās attiecības. R.:
Avots, 353.lpp.
[6] Schmitt-Beck, R. M.Farrell, D.
(ed.) (2002) Do political campaigns
matter? Roubledge, London 7.p.
[7] Petropavlovskis, N. (Red.) (1998) Isākais ceļš uz varas olimpu. Vēlēšanu kampaņu metodika. Rīga. 145.lpp
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru