2013/05/21

Politiskā aktiera tēla izveide


Mūsdienu politiskajos apstākļos sacenšas nevis programmas (tās praktiski nelasa), bet tēli. Politiskās partijas stratēģiskais imidžs – tas ir veidols, tēls, kuru jāizveido uzvarai vēlēšanās un tās turpmākajai popularitātei sabiedrībā. Ar imidžu tāpat ir jāsaprot individuālajā un masu apziņā radītais priekšstats par politisko partiju. Partijas imidžs spēj ietekmēt elektorāta un citu politiskā procesa dalībnieku uzvedību.[1] Priekšvēlēšanu kampaņas veidotāju mērķis – izveidot uzvarētāja tēlu.[2]
„Politiskās partijas imidžam jāatbilst sabiedrības prasībām un cerībām, kas izriet no lielām vēlētāju grupām. Tādejādi, sabiedrības prasības un cerības kļūst par izejas materiālu politiskās partijas tēla veidošanai, bet tā pielietojumam tēla veidošanā jāsakrīt ar stāvokli, kādu partija ieņem politiskajā sistēmā.”[3]
„Politiskās partijas imidžam jābūt reālam, atbilstoši īstenībai, nevis fantāzijas auglis. (..)Tēlam jābūt spilgtam, pamanāmam, no citiem atšķirīgam, pēc savas struktūras un rakstura vienkāršam, tādam, kas izraisa pozitīvas emocijas.”[4] Vairumā gadījumu no politiskās un ekonomiskās elites neatkarīga kandidāta imidžs ir daudz izdevīgāks.[5]
„Politiskās partijas tēls zināmā mērā ir atkarīgs no tās līdera (līderu) tēla. Partijas līderi, parasti, ir partijas spogulis, īpaši komunikācijā ar presi un vēlētājiem. Tāpēc viņu imidžs lielā mērā attieksies uz visu partiju, bet dažos gadījumos pilnībā asociēsies.”[6]
„Tēla formēšanā ieteicams izcelt ne tikai partijas līderi, bet arī tos, kurus ir pieņemts uzskatīt par sabiedriskās domas līderiem. Tas palīdzēs celt partijas līderu kopējo atpazīstamību un sabiedrības apziņā nostiprināt partijas tēlu kā vienot politisko spēku. (..) Uz vairāku līderu rēķina, savā ziņā sadalot politiskās partijas imidžu, rodas iespēja iegūt vairāk vēlētāju balsis. (..) Tieši tāpēc par svarīgāko elementu nosakot tēla stratēģiju ir jāuzskata populāru politisko un sabiedrisko darboņu piesaiste, kuri būtu spējīgi kļūt par potenciālā elektorāta ēsmu. Īpaši svarīgi tas ir vēlēšanu periodā.”[7]
Veidojot politiskā aktiera tēlu, jāņem vērā elektorāta īpašības, īpaši uztveres. „(..)vēlētāji ir slinki, nav ziņkārīgi un kandidāts priekš viņiem, lielā mērā, ir absolūti neinteresants. No viena paša vārda „kandidāts”, cilvēkiem pārskrien šermuļi. Nospiedošs vairākums jau sen netic tam, ka politiķi priekš viņiem var izdarīt kaut ko labu. Ja kandidāts nespēs panākt pret sevi patiesu uzmanību, vēlētājiem kļūt interesants, tad pat viscentīgākais darbs imidža veidošanā kļūs bezjēdzīgs. Kandidātu rādīs televīzijā, bet viņu „neredzēs”, par viņu tiks teikts daudz vārdu, bet tos „nedzirdēs”. Kontrole pār plašsaziņas līdzekļiem ne vienmēr palīdz. Ir būtiska atšķirība starp „skatīties” un „redzēt”, „klausīties” un „dzirdēt”.”[8]
„Lai izveidotu efektīvu tēla stratēģiju, politiskajai partijai un tās pārstāvētajiem līderiem ir ieteicams realizēt sekojošus pasākumus:
·         Regulāri analizēt un veikt partijas līdera un citu populāru personāliju publiskā imidža optimizāciju;
·         Veikt partijas līderu uzstāšanos runu psiholoģiski – lingvistisko ekspertīzi;
·         Partijas līderu treniņi publiskajā uzstāšanās;
·         Pastāvīgi organizēt politiskās partijas līderu tikšanos ar vēlētājiem, plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem, kultūras darbiniekiem, politisko eliti, izbraucienus uz reģioniem.”[9]

Jāatzīmē arī vēl viens būtisks elements publiskā tēla izveidē – mītiskums. „(..) mitoloģiskajām shēmām piemīt spēcīga mobilizējoša ietekme, kurām pretī stāvēt spēj tikai citas mitoloģiskās shēmas. Tāpēc vēlēšanu laikā tiek konstruēta īpaša virtuālā realitāte, kurā vēlētāji kļūst par marionetēm, darbojoties saskaņā ar neapzinātu mitoloģisku shematismu. Citiem vārdiem sakot vēlēšanu kampaņa izjauc politisko komunikāciju un formē mitoloģisko komunikāciju, tādejādi veidojot sabiedriskā viedokļa arhaizāciju.”[10] „Mītam piemīt iracionālas saknes. Par tā augsni kalpo cilvēka emociju un jūtu vide.”[11]
„Mīts atbrīvo no iracionālām bailēm. Apkārtējā pasaule ir bīstama, pilna ar negaidītiem pavērsieniem, cilvēkam potenciāli ļauna. Bet dzīvot ar pastāvīgu baiļu sajūtu nespēj. Tāpēc patvērumu viņš meklē mītos. Kad sabiedriskās trauksmes izjūta pārsniedz pieļaujamo līmeni, rodas nepieciešamība pēc līdera – aizstāvja.”[12] Līdz ar to „kandidāta formēšanas un virzīšanas priekšplānā tiek virzīts mīts par kandidātu kā Varoni. To izplatot būs iespējams kompensēt vēlētāja nezināšanu par kandidātu ar viņa varonīgumu. Varonīgā tēla mīts ļauj izveidot tādu kompensējošu mehānismu, atbilstoši kuram vēlētājs, saņemot informāciju par kandidātu, zemapziņā papildina ar tiem komponentiem, kuri no bērnības viņam asociējas ar pozitīvu varoni – Labestības nesējs, cīnītājs pret ļaunumu. Bez tam, šajā gadījumā tiek iegūta iespēja sasaistīt konkurentu tēlus ar Varoņa Ienaidnieku tēliem un atspoguļot kā Ļaunuma nesējus.”[13]
Cilvēki nav tendēti saskatīt Tautas Vadoni ierēdnī, uz trokšņainas tribīnes vai partijas funkcionārī. Viņiem ir vajadzīgs cilvēks uz kuru var paļauties, Varonis, kurš izgājis virkni pārbaudījumu, nonācis pie slēdziena, ka viņa pienākums ir uzņemties atbildību par tautu. (..)Vēlēšanu kampaņas uzdevums ir transformēt reālu prototipu pus mītiskā Vadonī.”[14].

Tēla veidošana bez iespējas to parādīt plašākai sabiedrībai ir bezjēdzīga. Tieši tāpēc priekšvēlēšanu kampaņas lielā mērā saistītas ar komunikāciju, līdz ar to kā būtisks aspekts vēlēšanu kampaņā ir jāizdala vēlēšanās izmantotie komunikācijas kanāli, jo tieši komunikācijas ceļā elektorātam tiek nodota ziņa par politisko aktieri. Ziņu kanāla pieejamība un saturs lielā mērā arī ir atslēgas punkts elektorāta viedokļu formēšanai.



Pilns pētījums "Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās" pieejams šeit.



[1] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 154 с
[2] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 58-59 с.
[3] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 155-156 с
[4] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 156 с
[5] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 38 с.
[6] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 164 с
[7] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 165 с
[8] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 57 с.
[9] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 168-169 с
[10] Амелин В., (2001). Виборы – институт свободы или инструмент подавления? Ред. Устименко С.В., Избирательные технологии и избирательное искусство – М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 31-32.с.
[11] Цуладзе А., (2001). Миф как политтехнология. Ред. Устименко С.В., Избирательные технологии и избирательное искусство – М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 134
[12] Цуладзе А., (2001). Миф как политтехнология. Ред. Устименко С.В., Избирательные технологии и избирательное искусство – М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 131-132.с.
[13] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 73 с.
[14] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 74 с.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru