Mūsdienu politiskajos apstākļos
sacenšas nevis programmas (tās praktiski nelasa), bet tēli. Politiskās partijas
stratēģiskais imidžs – tas ir veidols, tēls, kuru jāizveido uzvarai vēlēšanās
un tās turpmākajai popularitātei sabiedrībā. Ar imidžu tāpat ir jāsaprot
individuālajā un masu apziņā radītais priekšstats par politisko partiju.
Partijas imidžs spēj ietekmēt elektorāta un citu politiskā procesa dalībnieku
uzvedību.[1]
Priekšvēlēšanu kampaņas veidotāju mērķis – izveidot uzvarētāja tēlu.[2]
„Politiskās partijas imidžam jāatbilst
sabiedrības prasībām un cerībām, kas izriet no lielām vēlētāju grupām.
Tādejādi, sabiedrības prasības un cerības kļūst par izejas materiālu politiskās
partijas tēla veidošanai, bet tā pielietojumam tēla veidošanā jāsakrīt ar
stāvokli, kādu partija ieņem politiskajā sistēmā.”[3]
„Politiskās partijas imidžam jābūt
reālam, atbilstoši īstenībai, nevis fantāzijas auglis. (..)Tēlam jābūt
spilgtam, pamanāmam, no citiem atšķirīgam, pēc savas struktūras un rakstura
vienkāršam, tādam, kas izraisa pozitīvas emocijas.”[4] Vairumā
gadījumu no politiskās un ekonomiskās elites neatkarīga kandidāta imidžs ir
daudz izdevīgāks.[5]
„Politiskās partijas tēls zināmā mērā
ir atkarīgs no tās līdera (līderu) tēla. Partijas līderi, parasti, ir partijas
spogulis, īpaši komunikācijā ar presi un vēlētājiem. Tāpēc viņu imidžs lielā
mērā attieksies uz visu partiju, bet dažos gadījumos pilnībā asociēsies.”[6]
„Tēla formēšanā ieteicams izcelt ne
tikai partijas līderi, bet arī tos, kurus ir pieņemts uzskatīt par sabiedriskās
domas līderiem. Tas palīdzēs celt partijas līderu kopējo atpazīstamību un sabiedrības
apziņā nostiprināt partijas tēlu kā vienot politisko spēku. (..) Uz vairāku
līderu rēķina, savā ziņā sadalot politiskās partijas imidžu, rodas iespēja
iegūt vairāk vēlētāju balsis. (..) Tieši tāpēc par svarīgāko elementu nosakot
tēla stratēģiju ir jāuzskata populāru politisko un sabiedrisko darboņu
piesaiste, kuri būtu spējīgi kļūt par potenciālā elektorāta ēsmu. Īpaši svarīgi
tas ir vēlēšanu periodā.”[7]
Veidojot politiskā aktiera tēlu, jāņem
vērā elektorāta īpašības, īpaši uztveres. „(..)vēlētāji ir slinki, nav
ziņkārīgi un kandidāts priekš viņiem, lielā mērā, ir absolūti neinteresants. No
viena paša vārda „kandidāts”, cilvēkiem pārskrien šermuļi. Nospiedošs vairākums
jau sen netic tam, ka politiķi priekš viņiem var izdarīt kaut ko labu. Ja kandidāts
nespēs panākt pret sevi patiesu uzmanību, vēlētājiem kļūt interesants, tad pat
viscentīgākais darbs imidža veidošanā kļūs bezjēdzīgs. Kandidātu rādīs
televīzijā, bet viņu „neredzēs”, par viņu tiks teikts daudz vārdu, bet tos
„nedzirdēs”. Kontrole pār plašsaziņas līdzekļiem ne vienmēr palīdz. Ir būtiska
atšķirība starp „skatīties” un „redzēt”, „klausīties” un „dzirdēt”.”[8]
„Lai izveidotu efektīvu tēla
stratēģiju, politiskajai partijai un tās pārstāvētajiem līderiem ir ieteicams
realizēt sekojošus pasākumus:
·
Regulāri
analizēt un veikt partijas līdera un citu populāru personāliju publiskā imidža
optimizāciju;
·
Veikt
partijas līderu uzstāšanos runu psiholoģiski – lingvistisko ekspertīzi;
·
Partijas
līderu treniņi publiskajā uzstāšanās;
·
Pastāvīgi
organizēt politiskās partijas līderu tikšanos ar vēlētājiem, plašsaziņas
līdzekļu pārstāvjiem, kultūras darbiniekiem, politisko eliti, izbraucienus uz
reģioniem.”[9]
Jāatzīmē arī vēl viens būtisks
elements publiskā tēla izveidē – mītiskums. „(..) mitoloģiskajām shēmām piemīt
spēcīga mobilizējoša ietekme, kurām pretī stāvēt spēj tikai citas mitoloģiskās
shēmas. Tāpēc vēlēšanu laikā tiek konstruēta īpaša virtuālā realitāte, kurā
vēlētāji kļūst par marionetēm, darbojoties saskaņā ar neapzinātu mitoloģisku
shematismu. Citiem vārdiem sakot vēlēšanu kampaņa izjauc politisko komunikāciju
un formē mitoloģisko komunikāciju, tādejādi veidojot sabiedriskā viedokļa
arhaizāciju.”[10] „Mītam piemīt iracionālas
saknes. Par tā augsni kalpo cilvēka emociju un jūtu vide.”[11]
„Mīts atbrīvo no iracionālām bailēm.
Apkārtējā pasaule ir bīstama, pilna ar negaidītiem pavērsieniem, cilvēkam
potenciāli ļauna. Bet dzīvot ar pastāvīgu baiļu sajūtu nespēj. Tāpēc patvērumu
viņš meklē mītos. Kad sabiedriskās trauksmes izjūta pārsniedz pieļaujamo
līmeni, rodas nepieciešamība pēc līdera – aizstāvja.”[12]
Līdz ar to „kandidāta formēšanas un virzīšanas priekšplānā tiek virzīts mīts
par kandidātu kā Varoni. To izplatot būs iespējams kompensēt vēlētāja
nezināšanu par kandidātu ar viņa varonīgumu. Varonīgā tēla mīts ļauj izveidot
tādu kompensējošu mehānismu, atbilstoši kuram vēlētājs, saņemot informāciju par
kandidātu, zemapziņā papildina ar tiem komponentiem, kuri no bērnības viņam
asociējas ar pozitīvu varoni – Labestības nesējs, cīnītājs pret ļaunumu. Bez
tam, šajā gadījumā tiek iegūta iespēja sasaistīt konkurentu tēlus ar Varoņa
Ienaidnieku tēliem un atspoguļot kā Ļaunuma nesējus.”[13]
Cilvēki nav tendēti saskatīt Tautas
Vadoni ierēdnī, uz trokšņainas tribīnes vai partijas funkcionārī. Viņiem ir
vajadzīgs cilvēks uz kuru var paļauties, Varonis, kurš izgājis virkni
pārbaudījumu, nonācis pie slēdziena, ka viņa pienākums ir uzņemties atbildību
par tautu. (..)Vēlēšanu kampaņas uzdevums ir transformēt reālu prototipu pus
mītiskā Vadonī.”[14].
Tēla veidošana bez iespējas to parādīt
plašākai sabiedrībai ir bezjēdzīga. Tieši tāpēc priekšvēlēšanu kampaņas lielā
mērā saistītas ar komunikāciju, līdz ar to kā būtisks aspekts vēlēšanu kampaņā
ir jāizdala vēlēšanās izmantotie komunikācijas kanāli, jo tieši komunikācijas
ceļā elektorātam tiek nodota ziņa par politisko aktieri. Ziņu kanāla pieejamība
un saturs lielā mērā arī ir atslēgas punkts elektorāta viedokļu formēšanai.
Pilns pētījums "Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās" pieejams šeit.
[1] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 154 с
[2] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 58-59 с.
[3] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 155-156 с
[4] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 156 с
[5] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 38 с.
[6] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 164 с
[7] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 165 с
[8] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 57 с.
[9] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 168-169 с
[10] Амелин В., (2001). Виборы – институт свободы или инструмент
подавления? Ред. Устименко С.В., Избирательные
технологии и избирательное искусство – М.: «Российская политическая
энциклопедия» (РОССПЭН), 31-32.с.
[11] Цуладзе А., (2001). Миф как политтехнология. Ред. Устименко С.В., Избирательные технологии и избирательное
искусство – М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 134.с
[12] Цуладзе А., (2001). Миф как политтехнология. Ред. Устименко С.В., Избирательные технологии и избирательное
искусство – М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН),
131-132.с.
[13] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 73 с.
[14] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 74 с.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru