Plānojot priekšvēlēšanu aktivitātes un vēlēšanu programmu, būtisku lomu šajā procesā ieņem interešu grupas. Priekšvēlēšanu aktivitātes tiek balstītas uz konkrētās situācijas analīzi, definējot, ja ne visas, tad vismaz lielākās un nozīmīgākās interešu grupas, kuras nav pretrunā ar partijas pamatnostādnēm (piemēram, TB/LNNK nostāja ir pretrunā ar krievvalodīgo auditoriju un tml.). Balstoties uz to, tiek mērķtiecīgi izstrādāta kampaņa, kuru mērķis ir iedarboties uz šīm grupām, pēc iespējas trāpīgāk nosakot to vērtības un vajadzības, atstājot pozitīvu iespaidu (tēlu).
„Vēlētāji tiecas izraudzīt kandidātus un politiskās partijas balstoties uz
sociālām un ekonomiskām problēmām [līdzībām], tas viņu dzīvē ir būtiski.”
Radniecīgas problēmas rada saistību (..).[1] Tas ir
būtisks fakts, kas pamato vēlētāju izvēli par labu partijām un personām ar sev
līdzīgu sociālo stāvokli sabiedrībā, piederību kādai sabiedrības grupai, kurai
ir kāda veida kopējas intereses, problēma vai kopēja pārliecība kādā jautājumā,
kas kalpo kā vienojošs, saliedējošs elements. Savukārt priekšvēlēšanu programma
ir tā, kurā šīs vērtības, prioritātes tiek publiski deklarētas, tādejādi (it kā
oficiāli) tās pasvītrojot.
Sabiedrības iesaistīšana parasti izpaužas nevis kā katra indivīda, bet kā
grupu, kas pārstāv zināmas sabiedrības daļas intereses, vērtības. Pieņemot lēmumu ir
jāizvērtē situācija un jādefinē iespējamie ieguvumi vai šķēršļi, kurus var
radīt sabiedrības iesaistīšana. Ja tiek nolemts iesaistīt, ir jābūt skaidri
nodefinētam, ko tieši vēlas iegūt ar sabiedrības iesaistīšanu.[2] Tātad,
kampaņās iesaistot interešu grupas partija rod papildus cilvēkresursus un
atbalstītājus priekšvēlēšanu cīņā. Tomēr patiesībā, ja interešu grupu
iesaistīšanas motīvs nav skaidrs un iesaistīšanās netiek pietiekami uzraudzīta,
tas var radīt arī kaitējumu partijas tēlam. Tamdēļ šim piesaistes procesam ir
jābūt labi izplānotam.
Katrai ieinteresētajai interešu grupai attiecībā uz konkrētas problēmas
virzīšanu un atrisinājumu ir savs redzējums un intereses, katra ieinteresētā
interešu grupa piedāvā savu problēmas definējumu. Ja ir nepieciešamība
iesaistīt pēc iespējas vairāk interešu grupu, problēma ir jānoformulē tā, lai
aptvertu pēc iespējas plašāku sabiedrības daļu. Rūpīgi nepārdomāts un slikti
noformulēts problēmas definējums var radīt nepietiekamu sabiedrības un tās
interešu grupu atbalstu, kas, savukārt, kavēt lietas virzīšanu un vēlamā mērķa
sasniegšanu.[3] Tomēr,
ļaujot iesaistīties interešu grupām problēmu definēšanā un citos procesos, ir
jānosaka rāmji, līdz kādam līmenim viņu darbība ir pieļaujama un politiskajai
partijai vēlama.
Situācijā, kad problēmas risināšanā ir iesaistītas daudzas interešu grupas,
veidojas tīklveida politikas (policy network – angļu val.) modelis. „Rhodes
(..) politikas tīklu redz kā komplicētu organizāciju, iezīmējot savstarpēju
atkarību(..).”[4]
Politikas tīklā ietilpst tās organizācijas vai interešu grupas, kuras kaut kādā
veidā ir ieinteresētas konkrētās problēmas virzīšanā un tā atrisinājumā. „Tā kā
vara balstās uz atkarību resursu apmaiņā, pārvaldes un grupas tiek stimulētas
veidot tīklus.”[5] Tā
dalībnieki saprot, ka vieni paši ar saviem resursiem nespēj ietekmēt lietas
virzību un iznākumu.
Tādejādi labi redzams, ka mūsdienu
sabiedrība veido tīklu, kas sastāv no daudziem lielākiem vai mazākiem
pavedieniem, to saturot kopā un padarot tās dalībniekus savstarpēji atkarīgus
vienam no otra. „Attiecības ir viena no atkarībām: „Jebkura organizācija ir
atkarīga no citu organizāciju resursiem.””[6]
Kad tas tiek saprasts, savu interešu lobēšanai tiek veidotas attiecības ar
citām interešu grupām. Partiju loma šajā procesā lielā mērā kalpo kā
saliedējošs kompromisa elements. Tas, cik veiksmīgi un plaši tiek aptvertas un
ieinteresētas uz sadarbību šīs interešu grupas, zināmā mērā atspoguļojas
vēlēšanu rezultātā.
Pēc elektorātā priekšizpētes darbiem
nākošais būtiskais priekšvēlēšanu kampaņas posms ir politiskā aktiera publiskā
tēla izveide, kas nereti balstās tieši uz priekšizpētes rezultātiem, apzinātajām
interešu grupām un to problēmām.
Pilns pētījums "Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās" pieejams šeit.
[1] Kendall, Diana Elizabeth; Lothian Murray, Jane; Linden,
Rick (2000) Sociology in our times; Nelson& Thomson Learning,
455p.
[2] Clayton, J.T. (1995), Public
Participation in Public Decisions. San Francisko: Jossey – Bass Publishers,
171 p.
[3] Clayton, J.T. (1995), Public Participation in Public Decisions.
San Francisko: Jossey – Bass Publishers, 172 – 173 p.
[4] Smith, M.J. (1997), Policy networks, In Michael Hill ed., The Policy Process (76 – 86),
Prentice Hall/ Harvester Wheatsheaf, 77 – 78 p.
[5] Smith, M.J. (1997), Policy networks, In Michael Hill ed.,
The Policy Process (76 – 86), Prentice Hall/ Harvester Wheatsheaf, 79 p.
[6] Smith, M.J. (1997), Policy networks, In Michael Hill ed.,
The Policy Process (76 – 86), Prentice Hall/ Harvester Wheatsheaf, 78 p.
Sis blogs izskatas pec rokasgramatas dalibai velesanas :) Daudz noderigu domugraudu, ari viela pardomam par prieksvelesanu kampanam.
AtbildētDzēst