2013/05/27

Administratīvie resursi, to loma priekšvēlēšanu kampaņā


Administratīvais resurss ir viens no priekšvēlēšanu kampaņu līdzekļiem, kura pieejamība ir pie varas esošajiem politiskajiem aktieriem. (Šī līdzekļa skaidrojums un iespējamie pielietošanas veidi tika iepriekš aplūkoti rakstā „Administratīvais resurss - priekšvēlēšanu kampaņas līdzeklis”.) Pēc 2004.gadā pieņemtajiem partiju priekšvēlēšanu kampaņu izdevumu ierobežojumiem šī problēma tika pacelta dienas kārtībā un uzsākta tās pētniecība. Šajā rakstā tiek aplūkoti pētījumos, novērojumos iegūtās atziņas, secinājumi un aplūkoti  2006.gada pavasarī diplomdarba izstrādes ietvaros aptaujāto partiju pārstāvju viedokļi.

Sabiedrības par atklātību ”Delna” projektā ”Administratīvo resursu izmantošanas novērošana pirms 2005.gada pašvaldību vēlēšanām. Gala ziņojums[1] atklāta virkne administratīvo resursu izmantošanas gadījumu gan pašvaldību līmenī, gan nacionālajā. Lai arī pētījuma apskatītas tikai piecas lielās pilsētas un nedaudz ir aplūkotas vēl trīs pašvaldības, par kurām ”Delna” saņēma sūdzības, tiek uzskatāmi atspoguļota virkne administratīvo resursu izmantošanas gadījumu, kurās īpaši izceļas Ventspils, Rīga un lielā mērā arī Jūrmala. Projektā uzskaitītajos gadījumos tas galvenokārt saistīts ar pašvaldību vadītāju institucionālo, budžeta un mediju resursu izmantošanu.
Ilze Ostrovska, Dr.phil., Rīgas Stradiņa Universitātes Eiropas studiju fakultātes docente konferencē “Balsu pirkšana vēlēšanās: problēmas, cēloņi, sekas, risinājumi" savā referātā min piemērus par to, kā valdība izmantoja administratīvo resursu pirms 2005.gada pašvaldību vēlēšanām: „2004.gadā I.Emša valdība sadalīja papildus 65,8 miljonus latus. No tiem pašvaldību investīciju projektiem papildus piešķīra gandrīz 10 miljonus latu neparedzēti. Pašvaldību investīcijām budžetā tiek paredzēts katru gadu 4,5 miljoni latu. 2004.gadā Emša valdība šo summu palielināja līdz 14,6 miljoniem latu. Šogad, 2005.gada budžetā, atkal ir 4,5 miljoni latu. Tātad, te divu domu vairs nevar būt, kāpēc tas tā toreiz tika darīts. Protams, tas jāsaista ar pašvaldību vēlēšanām 2005.gadā. Jautājums nav par to, vai perifērijas pašvaldībām ir nepieciešamas investīcijas, bet gan par to, vai līdzekļu sadale notika saskaņā ar pašu partiju deklarētajiem reģionālās attīstības principiem. Sīkāka analīze atklāj, ka nē. Pirmām kārtām, sadalījums saskanēja ar varas iespējām valdošās koalīcijas iekšienē. Tās partijas, kurām ir lielākas varas iespējas koalīcijā, tās deleģēja naudu “saviem” rajoniem, un starpība procentuāli bija ievērojama. Visskaidrāk šis fakts atspoguļojās apstāklī, ka Latgalei tika piešķirts relatīvi maz līdzekļu, kaut gan visas partijas bija deklarējušas, ka atpalikušiem rajoniem vajadzētu saņemt vairāk, panākot izlīdzinājumu valsts līmenī. (..)Latvijā tiek ignorēts fakts, ka administratīvo resursu izmantošana starpvēlēšanu periodā, piemēram, budžeta labojumu procesā, ietekmē vēlētāju kopumus par labu pozīcijā esošajām partijām.”[2] Jāpiebilst, ka ne tikai I.Emša valdība tā rīkojās.
Izmantojot administratīvos resursus „„Varas partijai” ir iespēja pastāvīgi izrādīt pateicību saviem finansētājiem, radīt informacionālu iemeslu un informēt sabiedrību, vēlētājos pastāvīgi uzturot modrību.”[3] Piemēram, Latvijas apstākļiem bezprecedenta gadījums bija 2005.gadā „Latvijas Pirmās partijas” satiksmes ministra A.Šlesera plakāti ar atvainošanos par ceļa remontiem, kas patiesībā bija atklāta, bet pastāvošajiem normatīvajiem aktiem neaizliegta, pašreklāma izmantojot administratīvos resursus.
Apskatot partiju pārstāvju sniegtās atbildes, visi aptaujātie uz jautājumu „Jūsuprāt, cik liela ir administratīvo resursu lomai cīņā par elektorāta atbalstu vēlēšanās?” atzīst, ka tā ir būtiska. Juris Kokins (LPP) to argumentē ar apstākli, ka mēdiji nevar ignorēt amatpersonas „labos darbus” Viesturs Silenieks (LZP) un Indriķis Putniņš (ZZS) atzīst, ka pie varas esošajām partijām vienmēr ir papildus resursi (ministri, deputāti, iestāžu vadītāji utt.), kurus prasmīgi izmantojot, nepārkāpjot likumu, var palielināt elektorāta atbalstu. Gints Lazdiņš („A.W.Olsen&Partners”, TB/LNNK) apgalvo, ka tā tiek plaši izmantota. Arī Dmitrijs Mironovs („Visu Latvijai!”) savu viedokli argumentē ar to, ka administratīvā resursa pielietošanu var redzēt ikdienā tikpat kā uz soļa – politiķi plašsaziņas līdzekļos, vietējo pašvaldību resursu izmantošana utt. Savukārt Bruno Treimanis (LZS) vēl jo vairāk uzsver, ka administratīvā resursa izmantošanai faktiski nav ierobežojumu. Autors kā piemēru vēlas pieminēt naudas dalīšanu nabadzīgākajiem rīdziniekiem, kuru uz Ziemassvētkiem pirms 2005.gada pašvaldību vēlēšanām pēkšņi īstenoja 2001.gada pašvaldību vēlēšanās Rīgas domē uzvarējušie sociāldemokrāti. Tas nebūt nav vienīgais gadījums.
Uz jautājumu „Vai, Jūsuprāt, administratīvā resursa lomai, nozīmei cīņā par elektorāta atbalstu vēlēšanās ir tendence pieaugt?” Juris Kokins (LPP) atbild apstiprinoši, norādot, ka - „ja partija deleģē sakarīgus un darbīgus cilvēkus, tie pozitīvi ietekmē arī partijas tēlu”. Līdzīgās domās ir arī Viesturs Silenieks (LZP): „Viss ir atkarīgs no politiķa, kurš pārvalda administratīvo resursu”. Bruno Treimanis (LZS) administratīvā resursa lomas pieaugumu saista ar citu resursu ierobežošanu. Turpretim Indriķis Putniņš (ZZS) pievērš uzmanību apstāklim, ka administratīvais resurss var palīdzēt, bet tikpat labi arī iegāzt.
Pēc intervētās kādas augstas Latvijas Pašvaldību savienības amatpersonas domām, 2005.gada pašvaldību vēlēšanās salīdzinājumā ar iepriekšējām administratīvo resursu izmantošana bijusi plašāka, un šādā veidā partijas varēja apiet likumu un izmantot līdzekļus, kas nav oficiāli deklarēti.[4]
„No konstatējuma ir izdarāmi divi iespējamie secinājumi – pirmais ir aicinājums atcelt Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma noteiktos ierobežojumus, tādejādi novēršot nepieciešamību meklēt nelegālus vai neētiskus ceļus savas kampaņas finansēšanai, tajā skaitā izmantot administratīvos resursus. Tomēr tad ir jāpieņem, ka līdz šim ieguldītais darbs politisko partiju finansēšanas vides sakārtošanā ir bijis veltīgs. Turklāt naudas nozīme politikā nevis samazinātos, bet pieaugtu, jo būtu pavērtas iespējas tērēt partiju kampaņām tik, cik vien resursu katra partija spētu savākt. Otra iespēja ir turpināt priekšvēlēšanu kampaņu pilnveidošanu un vēl mazināt naudas ietekmi uz politiku.” Administratīvo resursu izmantošanas novērošana ir instruments priekšvēlēšanu kampaņas vides uzlabošanai.[5]

Pilns pētījums "Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās" pieejams šeit.



[1] Sabiedrības par atklātību ”Delna” (2005) ”Administratīvo resursu izmantošanas novērošana pirms 2005.gada pašvaldību vēlēšanām. Gala ziņojums”, Rīga
[2] Ostrovska, I. (29.06.2005) Referāts „Balsu pirkšanas jēdziens un balsu pirkšanas problēma demokrātijas kontekstā: vai balsu pirkšana apdraud demokrātiju Latvijā?” http://www.politika.lv Pēdējo reizi skat. 10.05.2006.
[3] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без... Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 92 с
[4] Kalniņš, V. (Galv.red.) (2005) Korupcijas °C. Pārskats par korupciju un pretkorupcijas politiku Latvijā. 2005. gada pirmais pusgads, 36.lpp. http://www.politika.lv/index.php?id=4382, Pēdējo reizi skat. 03.05.2006.
[5] Kalniņš, V. (Galv.red.) (2005) Korupcijas °C. Pārskats par korupciju un pretkorupcijas politiku Latvijā. 2005. gada pirmais pusgads, 36.lpp. http://www.politika.lv/index.php?id=4382, Pēdējo reizi skat. 03.05.2006.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru