Tiešās jeb starppersonu vēlētāju
uzrunāšanas formas nozīmība priekšvēlēšanu kampaņās ir ļoti būtiski
mainījusies. Laikā pirms plašsaziņu līdzekļu parādīšnās tā bija galvenā
atribūtika cīņā par elektorāta atbalstu (piem., Antīkajā Grieķijā). To lomu
pamazām pārņēma plašsaziņas līdzekļi, jo deva iespēju aptvert lielāku
auditoriju un politiskajiem aktieriem radīt nedaudz mītiskākus tēlus, jo zuda
tieša saskarsme un radās lielāka iespēja variēt. Tomēr priekšvēlēšanu kampaņās
starppersonu komunikācijas nozīmība nav zudusi, tieši pretēji, pēc sākotnējo
plašsaziņas līdzekļu un tehnoloģisko risinājumu uzvaras gājiena, tās nozīme
mūsdienās atkal sākot palielināties. Tiesa, nedaudz modificētākā veidā un
kombinējot ar plašsaziņas līdzekļu iespējām.
„Starppersoniska komunikācija ar
vēlētājiem ir normāla un svarīga, tai ir nepieciešams pievērst nelielu
plašsaziņu līdzekļu uzmanību. Kad informācija par kampaņu un vēlētājiem ir
plašsaziņas līdzekļos, vēlētāji tiek vairāk iedrošināti uz tiešu komunikāciju.”[1]
„Kandidāts personiskajos kontaktos ar
vēlētāju nedrīkst būt pretrunās ar plašsaziņas līdzekļos pieteikto tēlu un
programmu. Tieši pretēji, izbraucienu un tikšanās mērķis ir pārliecināt
vēlētājus, ka pieteiktais imidžs pilnībā atbilst kandidātam. Kandidātiem ir
jākļūst aktierim, kuri pilnībā saplūduši ar savu imidžu.”[2]
„Stokholmas Berghs School of Communications pēdējos gados veic sistemātiskus
pētījumus, izjautājot žurnālistus un PR darbiniekus par patlaban noteicošo jauno
mediju ainu. Viens no interesantākajiem secinājumiem ir atziņa, ka masu
komunikācijas vietā aizvien noteiktāk nostājas individuālā komunikācija.”[3]
Šāda viedokļa pamatā ir daudzu
notiekošo procesu rezultātā radītā sabiedrības pluralizācija, atomizācija.
„Sabiedrība ir sašķēlusies mikrogrupās, kuras paralēli aptver dažādus sociālos
slāņus. (..) Žurnālisti lielā mērā ietekmē šo šķelšanos, piemēram, tagad nav
iespējams izdot žurnālus „sievietēm” vai „jaunietēm”, makrogrupas auditorija ir
sašķēlusies sīkās sekvencēs, un katrai tiek meklēta sava pieeja.”[4]
Līdz ar to arī priekšvēlēšanu kampaņās ir jāparedz pēc iespējas dažādi
komunikācijas kanāli un dažādi informācijas pasniegšanas veidi.
Lai starppersonas komunikācijas ceļā
būtu iespējams aptvert pēc iespējas lielāku sabiedrības daļu un aktīvi īstenot
dažādus polittehnoloģiskus risinājumus, nepieciešama komanda – atbalsta un/ vai
operatīvās grupas. „Uz operatīvām grupām gulstas tādi pienākumi kā kampaņa „no
mājas uz māju”, plakātu un skrejlapu ekspansija, aģitācija pa telefonu, masu
pasākumi. Priekšvēlēšanu kampaņās visveiksmīgāk darbu izpilda no vietējām
politiskās partijas struktūrām, sabiedriskām organizācijām un dažādām
reliģiskām grupām izveidotas operatīvās grupas. Tieši tāpēc kandidātiem
jācenšas panākt maksimālu interešu grupu atbalstu. Pietiekoši efektīvi uz
mērķauditoriju iedarbojas veco ļaužu un jauniešu organizācijas un neformālās
grupas.”[5]
„Operatīvo grupu palīgdarbiem
piesaista studentus, pensionārus un bezdarbniekus. Jebkurā gadījumā vēlams, lai
kodols tiktu izveidots no pārliecinātiem kandidātu atbalstītājiem, kuriem tik
lielā mērā nav vajadzīgs materiālais stimuls, kā morālais.”[6] „Vietēja
un reģionāla līmeņa vēlēšanās operatīvajām grupām var būt izšķiroša loma. Pretinieku
plašsaziņas līdzekļu kampaņa nespēj pilnībā neitralizēt iegūto rezultātu
tiešajos kontaktos ar vēlētāju.”[7]
Kā viens no visefektīvākajiem
starppersonu komunikācijas veidiem tiek uzskatīti labi pārdomāti masu pasākumi.
„Galvenie masu pasākumu uzdevumi ir:
·
Radīt
informatīvo materiālu plašsaziņas līdzekļiem;
·
Tieša
ideoloģiska un emocionāla iedarbība uz tās dalībniekiem, bet translācijas un
plašas informatīvās kampaņas gadījumā – uz elektorātu.
Masu pasākumi rada masu politiskās
līdzdalības ilūziju, kuru laikā rodas iespēja ietekmēt sabiedrības apziņu un
paust idejas, kuras kāda iemesla dēļ nevar paust oficiāli. Vēl jo vairāk,
paustās idejas var tikt pasniegtas kā sabiedrības masu pieprasījums.
Priekšvēlēšanu kampaņā un politiskās
cīņas rutīnā masu akcijas ir tradicionāla metode darbam ar saviem vēlētājiem,
atbalstītājiem. Pie tam ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību dalībnieki kļūst
par instrumentu darbam ar citu politisko spēku atbalstītājiem, politiskajiem
pretiniekiem un svārstīgajiem.
Masu pasākumu laikā var:
·
Tikt
izvirzītas aktuālas prasības būtiskai elektorāta daļai;
·
Tikt
izvirzītas sabiedrības prasības, ar kurām kandidāts vai viņa pārstāvētā
organizācija „apbruņojas”, izvirza kā sev saistošas;
Masu pasākumiem var būt arī
prezentējoša ievirze: sabiedrībai tiek dota iespēja tuvāk iepazīt kandidātu.
„Priekšvēlēšanu kampaņā rīkotie masu
pasākumi un to videoieraksti ir īpaši efektīvi jaunajiem kandidātiem. Masu
atbalsta demonstrēšana ir spējīga lauzt sabiedrības skepticismu un negatīvo
attieksmi pret jaunajiem sabiedrības līderiem. Opozīcijas partijām un kustībām
masu pasākumi ir pats spēcīgākais neparlamentārais konstitucionālais līdzeklis
iedarbībai uz esošo varu. Šāda metode tiek pielietota arī informatīvās blokādes
pārraušanai.”[9] Respektīvi, tie
plašsaziņas līdzekļi, kuri jelkāda iemesla dēļ atsakās atspoguļot kādu konkrēto
personu vai organizāciju, ievērības cienīga masu pasākuma gadījumā ir spiesti
to darīt.
Kā redzams, visa pamatā, lai arī kādā
veidā tā tiek īstenota, ir saskarsme. Ar saskarsmes palīdzību tiek veidots
sabiedrības viedoklis, attieksme pret dažādām lietām. „Viena no galvenajām
politisko partiju problēmām ir saistīta ar darbības saturīgumu. Ja partija par
sevi nepaziņo publiskās politikas lauciņā, neņem dalību politiskajos diskursos,
ja neinjicē politiskus notikumus un informacionālos iemeslus, tad šādam
politiskajam projektam ir īss mūžs.”[10] Tikai
viena veida komunikācijas kanāla izmantošana nevar atnest lielus panākumus.
Katram no kanāliem ir gan savi plusi, gan mīnusi. Ne katrs kanāls spēj ziņojumu
nogādāt pie ikviena potenciālā vēlētāja, ir jācenšas tos kombinēt.
Pilns pētījums "Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās" pieejams šeit.
[1] Trent, Judith S., Friedenberg, Robert V. (1996). Political campaign communication: principles and practices – 4th
ed., Praeger Publishers, 311.p.
[2] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 140 с
[3] Veinberga S. (2000) Publiskās attiecības. PR teorija un prakse. Zvaigzne ABC 280.lpp. [kopā 328 lpp]
[4] Veinberga S. (2000) Publiskās attiecības. PR teorija un prakse. Zvaigzne ABC 280.lpp. [kopā 328 lpp]
[5] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 180 с
[6] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 181 с
[7] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 181 с
[8] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 186 с
[9] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 187 с
[10] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 161 с
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru