Tiesisko līdzekļu, kompromatu un tml. līdzekļu pielietošanas loma
attiecībā uz konkurentiem priekšvēlēšanu kampaņās notiek ar mērķi publiski
nomelnot konkurentu, tādejādi palielinot savas izredzes uzvarēt vēlēšanās. Šādu
līdzekļu loma palielinās gan saasinoties politisko aktieru savstarpējai cīņai,
gan, iespējams, palielinoties normatīvo aktu ierobežojumiem.
Iespējams izdalīt un apskatīt virkni
veidu, kā cīnīties ar saviem politiskajiem konkurentiem – prettiesisku darbību
atklāšana, kompromati, diskreditēšana, apmelošana un tml, kas cieši savijas
kopā ar tā saucamā „pelēkā un melnā PR” izmantošanu. Uzreiz nepieciešams
atrunāt divas šīs tehnoloģijas dabas - „nevajag jaukt „netīrās tehnoloģijas” ar
vienkāršu opozīcijas kritiku, pret propagandu, kas balstīta uz reāliem faktiem
un tiek pielietotas likumu rāmjos. „Netīrās” vēlēšanu tehnoloģijas – tas ir
spilgts tēzes „mērķis attaisno līdzekļus” piemērs. Tās ir pretlikumīgas un
faktiem neatbilstošas. To īstenošanai tiek izmantoti „ēnu” fondi, izgudrošana
un falsifikācija.”[1] Tātad, viens veids ir
saistīts ar reālu faktu izspēlēšanu sev vēlamajā veidā, otrā gadījumā –
apzināti izdomātas, nepatiesas un tml. informācijas izplatīšanu priekšvēlēšanu
kampaņā. Turpinājumā apskatīsim dažu sabiedrisko attiecību ekspertu viedokļus.
„Sabiedrisko attiecību aģentūrām
nereti pārmet nesmādēšanu, izvēloties PR metodes, kas
spodrinot klienta tēlu uz viņa konkurentu rēķina. SIA Baltijas komunikāciju
centrs valdes priekšsēdētājs Gints Feders skaidro: "Konkurentu
nomelnošana ir ārkārtīgi sarežģīts komunikāciju mehānisms, ar kuru sasniegt
komunikācijas mērķi ir ļoti sarežģīti. Ir PR
kompānijas, kas izmanto šo metodi. Ja tas tiek veikts profesionāli un tiek
sasniegti komunikācijas mērķi un klients ir apmierināts, tad vērtējumam no
trešās puses nav nozīmes. Kvalitāte nozīmē klienta vēlmju apmierināšana. Ja
klients ir apmierināts, komunikācija bijusi kvalitatīva."”[2]
„”Melnā PR taktika ir ļoti
efektīga laikā, kad uzņēmumam jāiegūst atpazīstamība un to iespējams daudz
vieglāk izdarīt, kožot kājā kādam no tirgus līderiem. Melnā PR elementi
var tikt un tiek izmantoti dažādu mazāk interesantu ziņu pasniegšanai, lai
veidotu nepieciešamo intrigas fonu," skaidro M.Plūme. "Negatīvais PR
var radīt lielu ļaunumu, jo tas kļūst nekontrolējams, nevar zināt, kā tas
izvērsīsies. Arī konkurentiem ir jāmāk sadzīvot un cienīt vienam otru. Varbūt
īstermiņā kaut kas tiek atrisināts, bet ilgtermiņā - nē," uzsver Mediju
Tilts valdes priekšsēdētāja L.Minskere.”[3]
„Atmaskošanas kampaņām parasti ir trīs
mērķi: pirmkārt, vēlētāju acīs diskreditēt konkurentu, kuram ir labs reitings;
otrkārt, izsist kandidātu un viņa komandu no līdzsvara, piespiest sastrādāt
muļķības, izdarīt nepārdomātus gājienus un mainīt kampaņas grafiku; treškārt,
pašiem atmaskotājiem rodas iespēja izveidot cietēja tēlu, kas cīnās par
taisnību un visas valsts labā.”[4]
Šādu taktiku no malas vērojot uzskatāmi piekopa „Tautas partija”, īpaši
attiecībā uz „Jauno laiku”, un otrādi - „Jaunais laiks” pret „Tautas partiju”, 2013.gada pašvaldību vēlēšanās "Vienotība" pret "Saskaņas cetrs", un otrādi.
„"Ja paraugāmies uz attīstītajām
Rietumu demokrātijām, tad tur melnais PR ir visnotaļ plaši pielietota
prakse. Atliek vien paraudzīties uz Lielbritānijas vai ASV
politiskajām kampaņām, lai saprastu, ka tur tieši melnajam PR ir
atvēlēta lielākā uzmanība.”[5]
„Klasisks „partizāņu” cīņas uzbrukuma piemērs ir amerikāņu drāma „Levinska un
Klintons”. Nabaga praktikante drīz vien saprata, ka republikāņi viņu izmanto kā
instrumentu cīņai par Balto namu.”[6]
„Ja runājam par Latviju, tad šejienes
tirgus vēl nav tik ļoti izaudzis, lai melnais PR varētu būt pietiekami
efektīvs un to būtu nepieciešams plaši pielietot. Uzskatu, ka melnais PR iegūst
lielu vērtību gadījumos, kad tirgus ir pārsātināts un nav brīvu nišu un iespēju
ar parastām metodēm iegūt vēlamo rezultātu. Vienmēr ir jāatceras, ka pastāv arī
ētikas normas, kuras nebūtu vēlams pārkāpt," uzskata SIA Baltijas
Komunikāciju Birojs direktors Mārcis Krastiņš. Aģentūra Epicentrs direktors
A.Voroncovs uzskata, ka Latvijā runas par melno PR ir pārāk uzpūstas.
"Latvijā vienas rokas pirkstu ir krietni par daudz, lai uzskaitītu
cilvēkus, kas augsti profesionālā līmenī var realizēt šādu kampaņu.”[7]
Lai arī par kompromatiem galvenokārt
izsakās drīzāk negatīvi, tomēr autors uzskata, ka uzmanība būtu jāpievērš
sekojošam, visumā nozīmīgam un vajadzīgam, aspektam: „Kompromats, ja tam ir
reāls pamats – atklāj kaut kādas mahinācijas, sliktas lietas vai pat pretinieka
noziegumus – tā ir absolūti „tīra” lieta. Sabiedrībai ir tiesības zināt to, cik
kandidāts ir godīgs. Godīgumu vēlētāji augsti vērtē. Tāpēc apstiprinoša
dokumenta kā kompromata pielietojums – pilnībā nepieciešama lieta demokrātisko
institūciju funkcionēšanai. Ikvienam politiķim ir jārūpējas par savu reputāciju
un jāatceras, ka uz nākamām vēlēšanām sabiedrība rūpīgi tam sekos.”[8]
Aplūkojot 2006.gada pavasarī diplomdarba izstrādes ietvaros partiju pārstāvju sniegtās atbildes uz jautājumu „Kā Jūs vērtējat kompromatu,
„atmaskošanas“ un tml. priekšvēlēšanu cīņas tehnoloģijas pielietošanu pret
sāncenšiem?”, tiek iegūti neviennozīmīgi viedokļi. Visnegatīvāk izsakās Dmitrijs
Mironovs („Visu Latvijai!”), „bet
diemžēl izskatās, ka 9. Saeimas vēlēšanas būs ļoti netīras un kompromatu karu
pārpilnas”. Drīzāk negatīvi vērtē Bruno Treimanis (LZS), viedokli
argumentējot ar pieredzi, ka „tas
saistās ar risku, kas ne katrreiz atmaksājas” un Viesturs Silenieks
(LZP), jo „tas, kas „atmasko” gūst
lielākus plusus. Taču to vai atmaskošana ir tiesiski pierādīta – var tikai
tiesa. Tas nozīmē, ka lemšana ir tiesiski nepamatota, kas tādejādi nav godīga.
Līdz ar to tā nav atmaskošana, bet nomelnošana”. Juris Kokins (LPP) kompromatu, „atmaskošanas“ un tml.
priekšvēlēšanu cīņas tehnoloģijas pielietošanu pret sāncenšiem vērtē neitrāli,
jo „jau tāpat uz negatīvo ziņu bāzes Latvijā visu laiku tiek veidota
informācija par politiķiem”. Turpretim Gints Lazdiņš („A.W.Olsen&Partners”,
TB/LNNK) vērtē pozitīvi, jo „vēlētājam
tiek dotas iespējas uzzināt to, kas citkārt ir noslēpts”. Līdzīgi domā arī Indriķis
Putniņš (ZZS): „katram politiķim vai
kandidātam pašam ir jābūt gatavam atspēkot kompromatus. Ja esi “sasmērējies”,
tad pats vainīgs. Ja esi tīrs – tad satraukumam nav pamata un atliek tikai
atspēkot nepatiesus apvainojumus”.
Kompromatu lielo nozīmi priekšvēlēšanu
kampaņās atspoguļo sekojošs Krievijas pētnieku un kampaņas rīkotāju atzinums:
„Ja ir zināmas operatīvās iespējas, vienmēr ir iespējams rīkoties ar kompramatu
iepludināšanu gan pret oponentu, gan pašiem pret sevi. Dažkārt murgains kompromats
daudz efektīvāk palīdz radīt atpazīstamību un celt reitingu, kā paši
varonīgākie eposi.”[9] „Gandrīz visām
uzbrūkošajām kampaņām uzbrūkošais motīvs ir pretinieka sasaiste ar kriminālo
pasauli.” Piemēram, E.Repše, šādā kontekstā strādāja sabiedrībai par tradicionālu
jeb mitoloģiju kļuvušo tēmu – valsts un tās amatpersonu korupciju. Līdz ar
apstākli, ka kandidāts cīnās pret korupciju, E.Repše ieguva „gaišā” tēla
priekšstatu sabiedrībā un viņa pārstāvētā jaundibinātā partija „Jaunais laiks”
uzvarēja 8.Saeimas vēlēšanās.
„Jāatzīmē, ka pastāv divi uzbrukšanas veidi:
- „Frontālie”, kad viens kandidāts uzbrūk citam - debatēs, savā televīzijas vai radio uzstāšanās reizē, vai arī aģitācijas materiālos un plašsaziņas līdzekļos. Respektīvi, atklāti uzņemas atbildību par „uzsākto karu”. Frontālo uzbruku gadījumos kandidāts parasti rīkojas uz pieļaujamās robežas, bet nepārkāpjot likumus;
- „Partizāņu”, kad uzbrukums tiek īstenots no slēpņa, pēkšņi. Tiek izmantots kāds zemāka līmeņa līderis vai cilvēks no malas. Pie partizāņu uzbrukumu variantiem pieskaitāmas arī dažāda veida provokācijas kā uz ielas, tā plašsaziņas līdzekļos, kā arī uz reklāmas nesējiem un pat valsts institūcijās. Tā saucamās „netīrās” tehnoloģijas ir pieskaitāmas pie „partizāņu” arsenāla.”[10]
Latvijas gadījumā parasti neviens
neuzņemas atbildību par konkurenta nomelnošanas kampaņu. Ja kāds uzņemas, tad
tas nereti ir pasūtījuma izpildītājs.
„Parasti partizāņu uzbrukumiem ir
pakļauts kampaņas līderis. Tāpēc līdera komandai dažkārt nākas otrās šķiras
spēlmaņiem piespēlēt vienam pret otru kompromatu, vai arī uz atmaskošanu
specializētām partijām un sabiedriskajām organizācijām sniegt visāda veida
palīdzību. Jāatceras, ja ir vēlme mierīgi strādāt ar vēlētājiem, pretiniekiem
jābūt pastāvīgi nodarbinātiem ar savstarpēju rēķinu kārtošanu.”[11]
Iespējams, zinot apstākli, ka Latvijā galvenokārt dažādu politisko spēku līderi
tiek „atmaskoti”, tas liek domāt, ka šāda veida kampaņas ir ļoti izplatītas.
Šeit var runāt faktiski par visiem skandāliem, piemēram, pēdējie spilgtākie -
„Jūrmalgeitas” nonākšanu raidījuma „De facto” rīcībā, gan Jelgavas mēra Rāviņa
iespējamo interešu konfliktu pirms 2005.gada pašvaldību vēlēšanām, gan E.Repšes
finansu darījumi, gan A.Kalvīša (piemēram, par HES skandālu) utt. Līdz ar to
jāatzīst, šāda veida kampaņas, iespējams, tiek pielietotas daudz plašāk kā
domāts.
Protams, visi šie līdzekļi tiek
pielietoti ņemot vērā konkrēto sabiedrību. „Marginalizācijas procesā pieaug
iespēja manipulēt ar sabiedrību. Nozīmi rod iracionāli balsošanas motīvi.
Pietam, manipulācijas veidi var kļūt aizvien primitīvāki, jo elektorāta
interese pret politiku mazinās un, līdz ar to, efektu dod spēcīga propaganda.
Piemēram, ja visi „neatkarīgie” plašsaziņas līdzekļi regulāri atkārtos, ka
kandidāts A ir nelietis, tad kandidāts B, lai arī citu neko nebūs darījis kā
reklāmās sevi lielījis, uzvarēs.”[12]
Tātad, jo primitīvāka elektorāta uztvere, jo vājāk politiski izglītots, jo
šādiem līdzekļiem lielāka efektivitāte. Latvijā, pēc autora domām, vērojama
sabiedrības sašķelšanās – vienā galā politiski izglītoti, bet otrā tā saucamie
margināli. Tomēr atmaskošanas skandāliem vairums sabiedrības pievērš
pastiprinātu uzmanību.
Noslēdzot šo apskatu, jāatgādina, ka
"Melnais PR ir ievietots neētisko paņēmienu sarakstā, taču tad
jābūt izmantotām apzināti izvēlētām manipulatīvām un neētiskām metodēm, tas ir,
apzinātai melošanai, faktu sagrozīšanai un noklusēšanai. Un, kā zināms, tad par
apzināti nepatiesu ziņu sniegšanu un personas goda aizskaršanu draud
kriminālatbildība," skaidro sabiedrisko attiecību kompānijas SIA BPS direktore
Gunita Berķe”[13].
[1] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 241 с
[2] Zeļenkovs, A. (01.06.2004 .),
Sabiedrisko attiecību vide Latvijā esot
tumsonīga, http://www.rkt.lv/biblioteka/RKT_prese/20040601_DienasBizness14,15lpp.htm,
Pēdējo reizi skat. 28.07.2005.
[3] Zeļenkovs, A. (01.06.2004 .),
Sabiedrisko attiecību vide Latvijā esot
tumsonīga, http://www.rkt.lv/biblioteka/RKT_prese/20040601_DienasBizness14,15lpp.htm,
Pēdējo reizi skat. 28.07.2005.
[4] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 217 с
[5] Zeļenkovs, A. (01.06.2004 .), Sabiedrisko attiecību vide Latvijā esot
tumsonīga, http://www.rkt.lv/biblioteka/RKT_prese/20040601_DienasBizness14,15lpp.htm,
Pēdējo reizi skat. 28.07.2005.
[6] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 224 с
[7] Zeļenkovs, A. (01.06.2004 .),
Sabiedrisko attiecību vide Latvijā esot
tumsonīga, http://www.rkt.lv/biblioteka/RKT_prese/20040601_DienasBizness14,15lpp.htm,
Pēdējo reizi skat. 28.07.2005.
[8] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 234 с
[9] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 115 с
[10] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 219 с
[11] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 224 с
[12] Максимов А.А. (2003), Война по правлам и без...
Технологии изготовления предвыборных миражей – М.: Дело,. – 237 с
[13] Zeļenkovs, A. (01.06.2004 .), Sabiedrisko attiecību vide Latvijā esot
tumsonīga, http://www.rkt.lv/biblioteka/RKT_prese/20040601_DienasBizness14,15lpp.htm,
Pēdējo reizi skat. 28.07.2005.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru